Könyvek és játékok a Meseklinikán

A mesekönyvek mellett játékos fejlesztő könyvekből is olvashatsz fel a gyerekeknek.

Emlékszel még az “Amerikából jöttem…” című játékra? Egyszerű, rövid, vicces és bárhol játszható.

A Meseklinikán az a célunk, hogy nem csak meseolvasással, hanem közös játékkal is kedveskedjünk a gyerekeknek, amelyekben ŐK IS SZEREPET KAPNAK. Ezzel igyekszünk színesíteni nekik a mesés délutánokat.

Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány játékot, amiket játszhattok a gyerekekkel. A játékokhoz szükséges eszközöket a Szervezők biztosítani fogják. Kattints a játék nevére és megjelenik a leírása!

Folytasd a mesét!

A mesélő elkezd mesélni egy történetet, majd a bevezető után a gyerekek folytatják azt. Azt, hogy mennyire adunk szabad kezet a gyerekeknek a mese megalkotásában, csak az befolyásolja, hogy mennyire aktívak. Kisebb gyerekek esetében elég, ha néhány részlet kitalálását bízzuk az ő fantáziájukra (mint pl. a főszereplő neve, a mesében szereplő tárgyak színe, stb…), a nagyobb gyerekek esetén már a cselekmény alakítása is lehet az ő feladatuk.

Korosztály: kicsiknek és nagyoknak egyaránt ajánlott

TIPP: a mesélő a telefonjának a diktafon funkciójával rögzítheti a mesét 🙂

Bolha

A játékot legalább 2 fő játszhatja. Egy papírlapra számokat írunk rendezetlenül, 1-től 30-ig. Ha többen játszanak érdemes több számot írni, hogy ne legyen túl rövid a játék.  Ezután mindenki kap egy, a többiekétől eltérő színű ceruzát és az 1-es számtól indulva a játékosok egymás után a saját színükkel elkezdik összekötni a számokat a következővel (az 1-et a 2-vel, majd a 2-t a 3-mal, a 3-mat a 4-gyel és így tovább). Amikor az összekötés során a saját vonalunk keresztez egy másik vonalat, oda egy kis pöttyöt kell tenni, ez a bolha. A játék végén az nyer, akinek a legkevesebb bolhája van.

Korosztály: kisiskolás kortól

Eszközök: papírlap, színes ceruzák

Barkochba

Szóbeli játék, 2 vagy több ember játszhatja. Az egyik játékos gondol valamire (pl. egy tárgyra, állatra vagy akár egy minden játékos által ismert személyre) és a többi játékos a egyszerű, eldöntendő kérdéseket tesz fel neki, amikre csak igennel vagy nemmel válaszolhat. A játék addig tart, amíg valaki ki nem találja, mire gondol.

TIPP: Elsőként a mesélő gondoljon egy nem túl nehezet, hogy kedvet kapjanak a gyerekek.

Korosztály: kisiskolás kortól

Fekete, fehér, igen, nem

Szóbeli játék, 2 vagy több játékos is játszhatja. 2 játékos esetén szabad beszélgetés folyik addig, amíg az egyikőjük ki nem mondta a tiltott “fekete”, “fehér”, “igen” vagy “nem” szavak valamelyikét. A győztes az lesz, aki ezt sikeresen elkerülte. Több játékos esetén egy valakit kiküldenek a szobából. A bent maradó játékosok közösen kitalálnak egy dolgot, amit a korábban kiküldött játékosnak kérdések feltevésével ki kell találnia úgy, hogy közben egyik játékos sem mondhatja ki a tiltott szavakat. Az ügyes kérdező a célszerűen feltett kérdésekkel nemcsak a feltett szót igyekszik kitalálni, hanem arra is törekszik, hogy a játékosokat a tiltott négy szó kimondására beugrassa. Aki ugyanis a neki feltett kérdésre adott válaszában kiejti a tiltott szavak egyikét, szerepet cserél a kérdezővel és kimegy.

Titkos doboz

Egy lezárt, középen elválasztott dobozba az elválasztás mindkét oldalán ugyanolyan, apró tárgyakat helyezünk el. A doboz két oldalán lyukak vannak, éppen akkorák, hogy a gyerekek kezei beférjenek rajta. A feladat, hogy megtalálják az egyforma tárgyakat és kidobják őket a doboz elején található résen.

Korosztály: óvodás kortól

Eszközök: a titkos doboz

Amerikából jöttünk, híres mesterségünk címere...

Ketten kimennek a szobából és választanak egy mesterséget. Ezután bejönnek, s a többieknek elmondják a mesterségük első és utolsó hangját ezzel a mondókával: „Amerikából jöttünk, híres mesterségünk címere: sz…cs” (szakács). Majd elmutogatják a választott mesterségüket. Azt még elmondhatják, hogy egy vagy kettő szó a mesterség. Ha két szó, akkor mindkét szónak az első hangját árulják el. Ha sokáig nem sikerül kitalálni, akkor hangutánzó hangokat is adhatnak a mesterek.
Aki a gondolt mesterséget kitalálja, az megy ki egy választott társsal, új mesterséget bemutatni.

Ország - Város - Fiú - Lány

Minden játékos kap egy írólapot. A lap tetejére – esetleg táblázatos formában – egymás mellé a következőket írja: Ország, Város, Fiú, Lány, Növény, Állat, Tárgy (lehet kevesebbet, többet is írni)
Válasszatok egy betűt – a mesélő fejben mondja az ábécét, a többiek pedig  véletlenszerűen megállítják a STOP! szóval. Ezután a mesélő jelzésére minden kategóriához kell írni egy, az adott betűvel kezdődő megfelelő szót. Például, ha a kihúzott betű “D”:
Ország: Dánia
Város: Debrecen
Fiú: Dávid
Lány: Dóra
Növény: Dinnye
Állat: Denevér
Tárgy: Doboz
Amikor valaki elkészül, azt mondja “STOP!”. Ekkor mindenkinek be kell fejeznie az írást. Összeszámoljuk, kinek hány találata van, minden jó válasz egy pontot ér. A teljes játszma több menetből áll, állapodjunk meg előre ezek számában.

Korosztály: iskolás kortól

Eszközök: papír és írószer

Fejlesztő könyvek